Jaha..

så var det då kanske dags att försöka få till ett "riktigt" inlägg då. Har haft svårt att få tiden att räcka till för att sitta framför datorn. Just nu sitter lilleman i selen (för ovanlighetens skull numera) och har precis somnat. Så då passar jag på. Normalt skulle vi väl vara ute på promenad nu, men det får bli senare idag. Tycker att det är lite besvärligt att vara ute på promenad numera, eftersom lilla monstret har en tendens att alltid vakna upp efter en stunds promenad och börja skrika hysteriskt. Det brukar oftast hålla på mellan 5-15 minter och sedan somnar han igen. Ibland med hjälp av tutten, men oftast utan. Har ingen aning om vad det beror på, även om jag nu har en liten teori om vad det kan vara. Men det berättar jag om sen när jag har försökt och sett om det verkar vara en lösning. Jobbigt är det i alla fall och just denna form av skrik är den enda som jag inte riktigt klarar av att hantera. Blir så arg och vill mest bara lämna honom i diket eller nått! Sen blir jag besviken på mig själv för att jag reagerar som jag gör.. Vet inte vad jag ska göra åt det, mer än att hoppas (och tro) på att det kommer att bli bättre framöver. Förhoppningsvis kan jag ju komma på vad lösningen på problemet är.
Han kan ju börja skrika rätt bra när vi är hemma också, men jag har kommit fram till att det beror på andra saker än när vi är ute med vagnen. Oftast är det när han är trött som han skriker här hemma. Det är inte helt lätt att få lilleman att somna och han tycker heller inte om att ligga ner när han är trött, utan vill vara i upprätt tillstånd. Och nu när han börjar bli rätt tung så tar det på att bära runt honom. Skulle vara skönt om han gick att lägga ner när man märker att han är trött och att han kunde somna på egen hand. Men det kommer väl förhoppningsvis snart det med. Vi har det trots allt rätt bra med honom. Så länge jag får sova största delen av nätterna, så är jag nöjd. Slipper känna mig trött och grinig på dagarna och det är faktiskt väldigt mycket värt!
Helgen som just passerat var faktiskt riktigt bra, med facit i hand. Den började väl sådär. E. hade varit rätt jobbig några dagar och jag var mer än less på honom. Så på fredagen bestämde jag mig för att imorgon, då ska jag på stan och shoppa alldeles själv. Sa det till J. och det var okej för honom. Fredagkvällen blev rätt jobbig och det var svårt att få lillman att somna. Klockan var ett innan vi lyckades och då var han tröttare än tröttast. Vilket resulterade i att han sov i ett svep fram till halv åtta på lördagsmorgonen! Trodde knappt mina öron när J. berättade vad klockan var. Tog upp honom ur sin säng och matade honom i vår säng. Han åt lite grann och sedan somnade han om och sov till tio. Inte illa! Innan tolv någongång så drog jag in till stan och lämnade mina favoritgrabbar att ta hand om varandra. Mat till E. fanns i kylen, så jag visste att jag hade några timmar för mig själv. Och oj så skönt det var att få gå runt helt på egen hand och samtidigt kunna slappna av eftersom jag visste att lilla älsklingen var i trygga händer hos stora älsklingen. Så jag shoppade loss ordentligt och kände mig som en glad, helt ny människa när jag kom hem igen!
Sedan under lördagen så sov inte lilleman särskilt mycket, så strax efter sex tog vi honomi vagnen och gick en promenad. Han somnade (och hade så klart sitt vanliga skrikavbrott) och sov sen största delen av kvällen och natten, med några avbrott för mat som vanligt. Fick sova fram till tio på söndagen också. Riktigt skönt!

Ska väl kanske ta och sammanfatta slutet på förra året också och början på detta. Vi firade som sagt julaftonen här i Övik hemma hos J.´s mormor och med släkten på den sidan. Det var trevligt och väldigt ovanligt för mig att inte fira hemma i Villis med föräldrarna. Det har typ aldrig hänt innan. Men nu när vi har barn är det bara att inse att julfirandet framöver kommer att se annorlunda ut. Det börjar ju bli dags att vi skaffar oss några egna traditioner i vår lilla familj. =)
Sedan på juldagen så åkte vill till Vilhelmina för att fira en andra julafton med mina föräldrar, storasyster med familj och lillasyster på besök från Skåne. Trevligt det med. Vi stannade kvar i Vilhelmina fram till nyårsaftons förmiddag och hann med att träffa lite släktingar (däribland mormrors familj från Sthlm, med mina minsta kusiner) innan vi åkte vidare till Åsele för att fira nyår med dem där. Trevligt sällskap med väldigt god mat bjöds det på. På nyårsdagen blev det så dags att återvända hem till Övik efter denna veckolånga "roadtrip". Det var rätt skönt att komma hem, även om jag direkt kände att jag saknade all hjälp som jag fått med E. under denna vecka. Var nästan som att få vara på semester. =) Mer sånt tack!
Sen så fyllde jag ju som sagt 28 år förra onsdagen. Tungt att inse att man börjar vara så gammal! =P Men eftersom vi (jag och J.) åkte på vad vi tror var en släng av magsjuka efter att vi kom tillbaka till Övik, så bjöd vi inte hem några gäster förrän på fredagen (och J.´s föräldrar + mormor kom på lördagen). Så på fredagkvällen kom Benny, Ullis, Robert och Melvin och hälsade på och fick lite födelsedagsfika. Så trevligt med lite besök. Händer alldeles för sällan tycker jag. E. fick en present från Robert, Emma (som tyvärr inte kunde följa med då hon jobbade) och Melvin. Jättefina kläder som han tackar så mycket för. Det var väl vad som hände under helgen.
Och nu är det sån här tråkig vardag igen och det är lite trist att det kommer att dröja ett bra tag innan det kommer någon fler storhelg, som innebär lite ledig tid för J. att umgås med oss. Så nu är det återigen E. och jag som får fördriva dagarna på bästa sätt. Fördelen är ju att nu efter nyår som kommer det att sätta igång lite roliga aktiviteter som vi förhoppningsvis ska kunna delta i och på så sätt få komma ut lite mer och träffa andra mammor och bebisar. Det ser jag fram emot. Gäller bara att ha koll på när saker och ting startar. Brukar ju stå på bvc, så vi får hålla koll där.

Appropå bvc, så var det ju ett tag sedan vi vär där och vägde/mätte lillfisen. Tror att jag kanske ska gå förbi där nån dag, skulle vara kul att se hur mycket han väger nu. Om han verkar gå upp i vikt som han ska. Jag börjar nämligen misstänka att min mjölk inte kommer att räcka till att få honom mätt så hemskt lång tid till. Känns inte som att det finns tillräckligt. Vet inte om det verkligen är så, eller bara en känsla som jag har, men det lär väl visa sig. Tycker ialla fall att E. de senaste dagarna vill äta rätt ofta och att det inte dröjer så länge innan han får suga väldigt många gånger innan han sväljer. Sover inte heller mer än drygt två timmar, när jag lagt honom för natten, innan han vill äta igen. Sedan äter han inte så ofta under nattens gång och då kan det gå 3-4 timmar mellan måltiderna. Men jag skulle väldigt gärna vilja att han sov lite längre innan första nattmålet. Vi får se vad som händer.

Det blev ett rätt långt inlägg detta. Nu måste jag se till att fixa med lite lunch och kanske också försöka att lägga ner lilleman i sängen eller vagnen.

Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: emmiz

Tja!

Vad fin ni var i tidningen!

Allt bra?

2009-01-19 @ 23:08:36
URL: http://www.Emmiz84.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0