Jo jo..

Jag har insett att jag ska vara försiktig med vad jag skriver här i bloggen, eftersom det kan ändras ungefär lika snabbt som en blinkning! Skrev ju sist att det gick så bra att sova ner E. på dagarna och bara lite senare samma dag så var det stört omöjligt att få honom att sova. Och så har det varit sedan dess. Väldigt svårt att få honom att sova på dagarna. Visst det går att få honom att somna, men det är svårt att få honom att sova i mer än en halvtimme åt gången. Har jag en väldig tur så sover han i kanske en timme (och om mormor och morfar är är kan han sova nästan hur länge som helst!). MEN detta kan ju mycket väl bero på att han snart är tre månader och kommer in i en tillväxtperiod. Har ju märkt av att han är lite mer gnällig och kinkig på dagarna nu, än för bara en vecka sedan. Trösten ligger ju i att det kommer att gå över. Vet inte när, men det är i alla fall betydligt lättare att hantera när du vet att det är på övergående. I mellan allt gnällande är han ju ändå världens härligaste unge, som i går fick mig att skratta så att tårarna sprutade. Han är verkligen helt fantastisk vår underbara lilla son.
Sen ska det tilläggas att han fortfarande sover bra på nätterna och att det går väldigt bra att lägga honom i sin säng även fast han inte sover när han läggs dit. Han har ju sedan ungefär en och en halv vecka sedan börjat ta nappen väldigt bra och vill gärna ha den när han är trött. Nu gör jag oftast så att när jag märker att han inte vill ha mer mat, utan bara ligger och snuttar, så tar jag bort honom från bröstet och ger honom nappen istället. Och det accepterar han. Har börjat att försöka få honom i säng runt 20-21 på kvällen och det är så skönt att kunna få lite tid för sig själv på kvällstid. Så jag håller en tumme väldigt hårt för att detta ska kunna hålla i sig!

Ska väl ta och uppdatera lite i vad som hänt sedan sist jag skrev. Helgen som just passerat blev rätt intensiv. Vi var en sväng till Umeå i lördags, för att shoppa lite och sen hälsade vi på hemma hos M. en snabbis bara så att jag kunde få se hennes söta lilla mage. Ska bli så kul att få träffa hennes bebis sen!! Det blev ett lyckat besök och jag tycker nog att lilleman skötte sig rätt bra hela dagen. Sen hem och till J.'s mormor för lite middag. Sedan skulle mamman och pappan i den här familjen på ännu en inflyttningsfest/födelsedagsfest och det var dags för farmor och farfar att vara barnvakt igen. Vi hade en trevlig kväll och älsklingen skötte sig exemplariskt hemma hos barnvakterna. Skönt att det gått så bra att lämna honom de gånger vi gjort det. Underbart att få komma ut lite bara vi två. Ser fram emot att kunna lämna bort honom under längre stunder, sen när han börjar äta annan mat än den som bara mamma kan erbjuda. Nu kanske det låter som att jag bara vill lämna bort honom och så är det absolut inte. Men jag värdera egentid/vuxentid väldigt högt (dock inte så högt som att vara med min son såklart) och anser att jag är en bättre mamma till E. om jag får tid för mig själv ibland. En glad mamma är en bra mamma. Så ser jag på det. (Och apropå det, så ska jag nog till Sundsvall och Ikea tillsammans med U. den 14:e februari bara vi två och det ska bli väldigt kul! Då får pappa och E. lite kvalitetstid tillsammans bara de två).
I söndags var det så städdag hemma hos den här familjen. Och alla som har småbarn (som dessutom inte riktigt vill sova på dagarna) inser ju vilken tid det kan ta. Det tog precis hela dagen. Men då städade vi noggrannare än vi gjort på väääligt länge. Dessuom så tvättade vi kläder samtidigt, så det blev ju lite spring ner till källaren också. Men fint blev det och vi kände oss väldigt nöjda med oss själva när vi kröp till kojs.
Jag tycker att det var skoj med en fullproppad helg eftersom det gör att helgen skiljer sig från vardagslunket mer tydligt och sånt uppskattas av mig. Mer sånt! =)

Just nu ligger faktiskt lilleman och sover sedan en halvtimme tillbaka ungefär. Återstår att se hur lång tupplur det blir den här gången. Själv så sitter jag och funderar vad jag ska äta till lunch, samtidigt som jag väntar på att damernas Super-G ska dra igång. Kul att februari är en sådan härlig mästerskapsmånad. Bra för alla oss föräldralediga sportgalningar!

Ska ta och lägga in lite bilder också, för nu har vi ju äntligen fått bredband! Wohoo!!
Hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0