v. 31

Gick jag in i i lördags, men har varit lite upptagen sedan dess. Möhippa i Umeå i lördags (skitkul!) och sen flytt till ny lägenhet i söndags. Så igår ägnade jag största delen av dagen åt att fixa och dona här hemma (ska fortsätta med det idag hade jag tänkt). Det är först nu som jag fått tillgång till Internet och då kommer en liten uppdatering med veckoinfo. Bild kommer så fort jag hittat sladden till kamera, så att jag kan överföra den.
Kan ändå meddela att det känns som att magen helt plötsligt blivit betydligt större än tidigare. På bara några dagar. Nu ser den rätt stor ut redan på morgonen. Lite kul. =) Vet dock inte om det syns så bra på kortet från i lördags.
Aja, shoot!

Min graviditet:

Uträkning utgår från dagens datum: Tis 2 sep 2008.
Din graviditet startade Fre 1 feb 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Fre 15 feb 2008 (ägglossningen).
 
Du har gått 214 fulla dagar av 280 (76%).
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 4 fulla dagar(v30+4).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 7 nov 2008
Du har 66 dagar kvar till förlossning.


Vecka 31 - 30 aug - 5 sep 2008
Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av t.ex stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som t.ex att gå i trappor och bära tunga saker.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan 8 cm i diameter och fötterna knappt 6 cm. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.


När det gäller diverse graviditetsåkommor så har jag nu börjat märka av ländryggen lite nu och då, t.ex. när jag suttit ner ett tag och sedan försöker resa mig upp så känns ryggen rätt stel och värker. Sedan har jag också rätt ofta ont i hälarna, vilket känns lite skumt. Och står jag ett längre tag får jag otroligt ont i fötterna. Men peppar, peppar så tycker jag ändå att jag klarat mig bra så här långt. Så det är bara att tacka och ta emot! =)
Bebisen blir livligare för var dag som går känns det som. Nu känner jag av rörelser mest hela dagen. Tidigare var det ju mest när jag låg ner som h*n gjorde sig påmind.
Lite läskigt (men samtidigt såå roligt och spännande) att tänka på att det bara är lite drygt två månader tills bebis är beräknad att komma.. Så det börjar ju blir mer och mer tankar på förlossning och så. Om en månad blir det nog ett besök på förlossningen, så att jag vet vad som väntar där. =)
På måndag nästa vecka drar föräldragruppen igång och det ska bli kul att se vad det kommer att ge. Hoppas verkligen på att kunna få lite kontakt med någon annan i samma sits, som jag ska kunna umgås med. Får se hur det kommer att lyckas..

Nä nu ska jag fortsätta med stökande här i lägenheten.
På återhörande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0