Närmare..

Så har vi då kommit en vecka närmare beräknad födelse. Här kommer veckoinfo. för v. 33 och gårdagens magbild, samt lite info från besöket hos barnmorskan i onsdags. Håll till godo! =)


Min graviditet:

Uträkning utgår från dagens datum: Sön 14 sep 2008.
Din graviditet startade Lör 2 feb 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 16 feb 2008 (ägglossningen).
 
Du är på dag 226 av 280. (80,7%).
Du är i vecka 33.
Du har gått 32 fulla veckor och 1 full dag (v32+1).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 7 nov 2008
Du har 54 dagar kvar till förlossning.


Vecka 33 - 13 sep - 19 sep 2008
Kroppen: De sista två månaderna besöker du vanligtvis MVC varannan vecka. På MVC mäter man barnets tillväxttakt. Vid den här tidpunkten är normalkurvan för symfys-fundusmåttet runt 31, men det är främst sin egen kurva man ska gå efter.

Barnet: Det finns inte längre så mycket utrymme för barnet att vända sig i livmodern, barnet ställer därför slutgiltigt in sig i förlossningsställning. Vanligast är att barnet vänder sig med huvudet neråt. 3-4% förblir kvar i sätesställning.

Hos barnmorskan:

Vikt: +8 kg sen inskrivning
Blodtryck: 105/70
Hb: inget värde denna gång
Blodsocker: inget värde denna gång
Sf-mått: 31 cm (+ två cm sen sist)
Urinprov: inga avvikelser
Hjärtljud: Missade att kolla upp det, men hjärtat slog starkt och regelbundet. =)
Nästa möte: 1/10


Annars då? Tja, nu har vi bott i lägenheten i två veckor och det känns bara bra. Trivs bra här. Skönt att ha fått komma en bit från själva centrum. Det mesta är på plats nu, men lite småsaker återstår. Som hyllor och några tavlor. Sen är inte bebisens rum helt i sin ordning heller, men det är ju ingen brådska. H*n ska ju ändå sova inne hos oss första tiden. Ska så småningom ta en bild på spjälsäng och skötbort som jag har målat och fixat med. =)
Förra söndagen var vi till Ikea och inhandlade bland annat en byrå att ha bebisens kläder i. Sen blev det lite annat också, som vanligt. ;-)
Dagarna rullar annars på som vanligt. Har inte allt för mycket att göra, men på något sätt slyter de förbi ändå. Magen växer sakta men säkert och det ska bli spännande att se hur stor den kommer att bli innan det är klart. Bebisen gör sig påmind mest hela dagarna numera. Mer när jag sitter eller ligger ner, men även när jag står eller går. Skönt att h*n visar att h*n är vid liv därinne. =) Annars mår jag rätt bra fortfarande. Kan känna av ryggen ibland, men det brukar jag kunna göra annars också, utan att vara gravid, så det är inget som jag kan beskylla enbart graviditeten för. Känner mig lite stel i händer och fötter, men inget som inte går att leva med. Kan vara lite besvär att sova ibland, men ingen fara på taket än så länge. Har dock de senaste nätterna (och även lite på dagarna) märkt av en väldigt irriterande klåda på både händerna och fötterna. Mest mellan tår och fingrar och jag vet inte riktigt vad det kan bero på. Måste på apoteket idag och köpa något för detta och hoppas att det ska hjälpa. Annars blir det väl ett besök till farbror doktorn.
Men summa summarum så tycker jag att jag mår väldigt bra för det mesta och att det inte är alltför besvärligt att vara gravid. Men peppar peppar, det kommer säkert snart det med.. =P

Det var allt för denna gång.
På återhörande!
/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0