Uppdatering!

Även denna vecka lyckas jag att uppdatera bloggen samma dag som jag går in i en ny vecka.

Min graviditet:

Uträkning utgår från dagens datum: Lör 11 okt 2008.
Din graviditet startade Lör 2 feb 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 16 feb 2008 (ägglossningen).
 
Du är på dag 253 av 280. (90,4%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 0 fulla dagar (v36+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 7 nov 2008
Du har 27 dagar kvar till förlossning.


Vecka 37 - 11 okt - 17 okt 2008
Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.




(nä det är inte samma bild som förra veckan, bara samma klädsel!)


Nu börjar det verkligen kännas att jag är gravid. Tror att jag känner av lite sammandragningar/förvärkar lite då och då. Inte mycket, men ändå. Kan bara sitta på vissa sätt och ryggen gör sig påmind lite då och då. Måste uppsöka toaletten x antal gånger varje kväll/natt och det börjar bli lite svårare att hitta ett bra sätt att sova på. Lite svullen om händer och fotleder. Det är även besvärligare att gå och stå, men det känns rätt normalt. Så det är än så länge rätt lugnt ändå. Trodde nog att det skulle vara lite besvärligare att vara gravid. ;-)
Har dock rätt tråkigt  och det börjar bli svårt att få dagarna att gå. Orkar inte riktigt med någonting. Och det är väl egentligen också som det ska eftersom både barnmorska och böcker mer eller mindre beordrar vila inför den kommande förlossningen. Och jag borde väl egentligen också vara glad att jag bara kan ta det lugnt. Gissar att jag längre fram kommer att minnas tillbaka på den här tiden, som den då det fanns tid att vila. =P

Det var allt för denna gång!
Hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0