Ny lördag = ny vecka!

Så där, nu går vi in i vecka 38 och bebisen räknas nu som fullgången. Återstår bara att se hur lång tid h*n tänker dröja innan h*n kommer ut till oss. Tre veckor kvar till bf, men det kan ju samtidigt vara mer än fem veckor kvar. Vilket jag sannerligen inte hoppas! =P
Nu kommer den senaste uppdateringen:

Min graviditet:

Uträkning utgår från dagens datum: Lör 18 okt 2008.
Din graviditet startade Lör 2 feb 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 16 feb 2008 (ägglossningen).
 
Du är på dag 260 av 280. (92,9%).
Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 0 fulla dagar (v37+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 7 nov 2008
Du har 20 dagar kvar till förlossning.


Vecka 38 - 18 okt - 24 okt 2008
Kroppen: Om inte barnet vänt på sig själv kan det bli tal om sätesbjudning då barnet föds med baken/benen först. Om kvinnan har rymligt bäcken kan det gå bra, i annat fall brukar barnmorskan hjälpa till att vända barnet för att undvika sätesbjudning. Man får då vila en stund och sedan kopplar man in CTG och dropp med livmoderavslappnande medel. Barnmorskan trycker sedan försiktigt barnet i rätt riktning. Det kan vara smärtsamt för mamman och barnet kan vilja vända tillbaks igen varför vissa sjukhus väljer att göra kejsarsnitt istället.

Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.





Mår fortfarande toppenbra. Visst börjar det kännas i bäckenet (och även ryggen) nu att det är nått på gång, men än känns det inte för jobbigt. Kan fortfarande sova bra och det är jag glad för. Visst blir det nått eller några toalettbesök under natten, men jag brukar kunna klara av de flesta just innan jag lägger huvudet på kudden.
Nu har vi äntligen köpt oss en ny bil, en kombi såklart och det känns väldigt bra att det är klart nu. Efter många om och men. Sen inhandlades det tidigare i veckan även en bilstol, så nu är det mesta fixat inför ankomsten. Vagnen har vi fortfarande inte fått och det känns lite irriterande, då de lovade att den skulle komma denna vecka. Själva vagnen har kommit, men inte liften. Men nästa vecka SKA jag ha min vagn!
Annars består den mesta tiden av att vänta, vänta och åter vänta. Börjar bli väldigt tråkigt på vardagarna när jag är ensam hemma. Veckan som gått har jag dock haft lite besök vilket har varit väldigt, väldigt trevligt. Mer sånt! =)

Det var nog allt jag hade att bjuda på idag.
Hörs!
/C.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0